Case Huysinc. Voorkomen is beter dan genezen!

De uitdaging
De oprichting van DHOMUS en de rebranding van Huysinc is voor Algemeen Directeur Duncan Moser in 2022 het begin van een groter traject. Met diverse labels startte hij de transitie van ‘familiebedrijf’ naar een ‘familie van bedrijven’, die zich onderscheiden als klantreispartners. Zijn primaire focus is medewerker- en klanttevredenheid.
Precies dát verklaart waarom Huysinc in 2023 verder wilde gaan dan uitsluitend ‘reageren’ op ziekmeldingen. Ze wilden persoonlijke aandacht voor collega’s en het verzuim structureel aanpakken door actief in te zetten op gezondheid en werkplezier. Zo is de keuze gemaakt voor een aanpak waar vitaliteit centraal staat. Geen standaard aanpak, maar een maatwerktraject, dat aansluit bij de cultuurwaarden ‘recht door zee’, ‘eigenaarschap’ en ‘samen sterker’.
De HR-afdeling had op dat moment andere, strategische prioriteiten, maar zag in dat dit niet kon wachten. Een frisse, daadkrachtige aanpak was nodig. High-impact HR werd ingeschakeld om dit onderdeel op zich te nemen.
Stimuleren van eigen regie. De aanpak
Voor Huysinc hebben we ingezet op het stimuleren van ‘eigen regie op vitaliteit’ vanuit de visie dat versterking van vitaliteit voor iedereen anders is, omdat iedereen andere dromen, drijfveren en ambities heeft. De vraag is dus niet wat de leidinggevende vindt, maar de vraag is aan de medewerker:
Wat heb JIJ nodig om fit en vitaal te blijven?
Door medewerkers zelf het stuur in handen te geven én de leidinggevende tools te geven om hen daarbij te ondersteunen kunnen ze zich ontwikkelen tot eigenaar van hun eigen vitaliteitsprogramma.
In het kort
- Vitaliteit tastbaar gemaakt: inspirerende vitaliteitskaarten boden praktische tips en concrete acties, zoals het bevorderen van beweging, gezonde voeding en een betere werk-privébalans. Meer dan woorden: visueel aantrekkelijk, kort en krachtig.
- Challenges en workshops: de vitaliteitscommissie organiseerde inspirerende workshops vol met gezelligheid, samen-doen en leren over vitaliteit
- Echte gesprekken voor échte oplossingen: met ‘rake vragen’ en ondersteuning bij lastige gesprekken kregen leidinggevenden de tools om open en eerlijke gesprekken te voeren, bij ziekte of problemen. Geen oppervlakkigheden, maar inzichten die problemen blootleggen en doorbreken nog vóór ze uit de hand zouden kunnen lopen.
- Van motivatie naar actie: medewerkers werden in het eigen team gestimuleerd om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor gezondheid, inzet en collegialiteit met een aanpak die inspireert in plaats van verplicht.
- Meer dan gezondheid: deze strategie leverde niet alleen vitalere medewerkers op die minder verzuimen maar verhoogde ook het werkplezier en de betrokkenheid in de teams.
- Een positieve spiraal: in de periodieke vlootschouw nemen leidinggevenden ook vitaliteit van het team mee; door welzijn en gezond gedrag bespreekbaar en concreet te maken, creëer je niet alleen gezonde werknemers, maar bouw je aan een gezondere organisatiecultuur.
- De cirkel rond maken: bij de afsluiting van langdurige verzuimdossiers gaat Huysinc verder dan herstel voor het dagelijks werk. Alleen 8 uur per dag je werk 'volhouden' is niet voldoende. Essentieel is aandacht te blijven geven om terugval te voorkomen; dit gebeurt met een lekker-in-je-vel gesprek door HR, waarbij even stil wordt gestaan bij hoe het gaat en wat er nodig is om duurzaam hersteld te blijven.

Ziekteverzuim sterk gedaald én cultuurverandering
Binnen een jaar zag Huysinc spectaculaire resultaten:
- Verzuimpercentage gedaald met 1,9%
- Significante daling van langdurige verzuimgevallen
- Grip op het thema vitaliteit in de organisatie
Directeur Duncan trakteerde trots op ‘Duncan Donuts’ om het succes te vieren; een moment dat de nieuwe energie in de organisatie illustreert.


Duncan Moser
Directeur Huysinc
Hoe Huysinc de samenwerking heeft ervaren
Marlies weet de balans te vinden tussen menselijkheid en resultaatgerichtheid. Haar aanpak past prima bij onze cultuurwaarden, is helder, doortastend en geeft medewerkers het gevoel dat ze echt gehoord worden. Marlies heeft effectief samengewerkt met leidinggevenden en ons sterke HR Team, dat haar output heeft opgenomen in de overall ’ People & Culture’ benadering. Hierdoor is vitaliteit nu een vast onderdeel van onze organisatiecultuur.
Ook werken aan een vitaal team en een gezonde werkcultuur?
Investeren in je mensen levert niet alleen betrokken medewerkers op, maar ook een sterke organisatie. Ontdek wat High-impact HR voor jou kan betekenen en bouw samen aan een toekomstbestendige onderneming.
Plan nu geheel vrijblijvend een strategiegesprek in!

Marlies Schillings
Business Partner in HR
